Priam neuveriteľné, ako si viem takmer po 50 rokoch v myšlienkach počas niekoľkých minút premietnuť takmer deň po dni moje detstvo! Určite by pekných okamihov v ňom nebolo veľa. Napriek tomu som sa vedel tešiť zo života. Podobne ako celá moja generácia. Nechcem ani v tomto moralizovať. No keď dnes vidím mladého človeka, ako unudene postáva sám alebo v skupinkách, často fajčiac a odpľúvajúc okolo seba, neraz s pohárikom či s fľaškou v rukách, je mi z toho i smutno i nanič. Neviem pochopiť túto znudenosť, túto nechuť do života. Vysvetľujem si ich jedine tak, že mnohí žijú v (nezaslúženom) blahobyte. Aj ich rodičom síce záleží na lepšej budúcnosti potomkov, no na rozdiel od rozumných otcov a mám sú schopní zniesť deťom aj modré z neba – a v tejto ,,láske“, nazdávam sa, je pes zakopaný. Decká nie sú vedené k samostatnému životu a k jeho peripetiám, aké sa pravdepodobne skôr či neskôr ani im nevyhnú. A keď problémy prídu a ony ich majú správne vyriešiť, dokázať prakticky svoje pozitívne schopnosti, zrazu sa nieto o čo oprieť. A potom sú neraz ,,jediným východiskom“ aj iné drogy ako ,,iba“ alkohol a cigarety.
Ostatné moje (naše?) slová by boli pre niekoho azda iba ,,moralizovaním“, preto ich nechám (necháme?) nedopovedané.
Ladislav Serenča
Komentáre
hm...
Ked sledujem okolie, vidim, ze deti casto kopiruju rodicov...ak od malicka vidia doma cigarety, flasku, ak su u nich podchvilou navstevy, stedro sa nalieva do poharikov, dym sa da krajat, deti chcu dospelych napodobovat...
ani sa mladym ludom necudujem, ak su znudeni, ci znechuteni sucasnou dobou, i ja to tak citim...vladnu peniaze, pokrivena politika, clovek je len malokedy ohodnoteny za to, co skutocne vie...ale to je na dlhu debatu...
Veru všetko je v rodičoch. A nie škola môže za to, čo si decká dovoľujú!!!
Laco
ku skole mam zopar poznamok
Maturitu nakoniec maju.
Aky je to rozdiel medzi ich skolou a napriklad gymnaziom, ci obchodnou akademiou, kde sa deti museli ucit po cele styri roky? Podobne priepastne rozdiely su medzi vysokymi skolami...ale maju titul a nikoho nezaujima, ci tomu titulu zodpovedaju aj vedomosti...
takze si dovolim trosku polemizovat - okrem rodicov ma na deti stale velky vplyv skola, pristup pedagogov, sposob vyucovania a vyzadovania si pripravy deti.
Ak maju deti volnost doma i na skole, ak po cely cas nemuseli takmer nic, vsetko dostali na "tanieri", aky bude ich dalsi zivot? Rodicia im pravdepodobne najdu pracu, kde sa od nich vela vyzadovat nebude a pokojne si preplavaju zivotom...
Tvoj povzdych je dosť jednostranný :-)
Hanka,
Tak ma napada alebo myslim, ze ide o identitu-sebaurcenie. Mozno vtedy sme mali viac moznosti a doba bola kludnejsia, priala viac ako spolocensky tak aj socialne aj tym menej majetnym ci viac rozmyslajucim ci menej prestiznym a nebol taky velky tlak konzumnej spolocnosti ako teraz , ktory by nicil dake predsa len ustalene hodnoty, moralku, etiku..kulturu zivota . Aj rodiny , kde deti naberaju prvotnu identitu a podu pre dalsi zivot boli sudrznejsie. Viac sa komunikovalo, detstvo sme mali predsa len detskejsie a plnejsie ..
Hanka - manželka mi učí na ZDŠ vyše 30 rokov...
aj ja cerpam z osobnych skusenosti...
takze tak je to s pedagogmi ako aj s ludmi vseobecne...su dobri i zli, vynikajuci i slabi...mimochodom, po rokoch som stretla ucitelku, povedala mi, ze som vtedy mala pravdu...ale o to predsa neslo, slo o deti, ktore trpeli uplne zbytocne, ktorych start v skole nebol dobry, pritom ich cakalo este vela rokov studia...moj syn prave skoncil, celkove chodil do skol 19 rokov...dlho spominal na prvu triedu, na tazke chvile bezmocnosti...
prepáčte..od veci dám..
Ellie, dakujem:)
..:))).. vďačne..:)))
ja by som asi nehádzala "vinu" len na jednu stranu...
rodičom len budem, učiteľkou som bola zatiaľ dva roky a verte mi, mala som plno pochybností, či vediem deti správne a či im neuberám zo života dôležité obdobie, resp. či ich nekazím a práve preto, že nemám dosť skúseností, som mala pocit, že sa na toto povolanie nehodím....bála som sa urobiť chybu, najmä ak ide o deti...
lenže...kde tie skúsenosti nabrať? jedine v škole, alebo vo vlastnej rodine...no poviem vám, je veľmi ťažké venovať sa 34rom deťom naraz a kočírovať celú situáciu v triede...preto sa vždy radím so staršími a nie len s jednou osobou, aby som získala nadhľad a vedela, čo mám robiť...
dnes sa na školách sledujú prejavy detí pozornejšie, dokonca sa zaviedli tzv. školskí ombudsmani, sú to žiaci, ktorí by mali byť akímisi dôverníkmi ostatných detí...tými, ktorým sa ako prvým zveria so šikanovaním a inými problémami...ale každý jeden prípad, ktorý sa objaví, je tvrdým orieškom aj pre dospelého človeka..ak si myslíte, že sme na to po doštudovaní VŠ pripravení, tak sa mýlite...naučí nás až prax a konkrétne situácie...
snažila som sa dať deťom zo seba čo najviac...
hani a k tomu chlapčekovi
mala som v triede pár prípadov, kde ľútosť musela ísť bokom a ver mi, že som s nimi aj súcitila, ale išlo o celú triedu...veci sa nakoniec dali do poriadku...aspoň dúfam, uvidíme na konci školského roka, kedy sa spýtam novej triednej, ako to všetko dopadlo...
pekný deň všetkým ;)
Diuska, preslo 19 rokov...
Nikto od ucitela nechce, aby bol bezchybny, len aby dokazal rozoznat, ake deti su...viem, je to tazke...preto sa hlboko sklanam pred vami, ktori ste detom blizki, ktori mate na ne cas a trpezlivost...deti potrebuju mat istotu, ze sa maju kam obratit, este vela je tych slabuckych, co sa same nedokazu branit...
Moj syn bol prvacikom v 1990 roku,. to sa este len prechadzalo od sudruziek k pani ucitelkam...dufam, ze je to teraz ovela lepsie...
Hanka8 s Tvojim názorom sa nedá nesúhlasiť...
dionea vystihla si podstatu.
Aj prv mladí pili, ale nie každý deň
Poväčšine dieťa, čo vidí v rodine aj praktizuje./môže byť i pravý opak toho, lebo získa averziu, voči správaniu sa rodičov/
Rodič vychováva 1-3 deti a nie vždy sa mu podarí vychovať poriadnych ľudí.
Učiteľ má v triede 34 a všetci chcú, aby deti prevychovával. Ako , keď nemá podporu ani od štátu ani od rodičov?
Vasilisa trafila klinec po hlave...
Hanka má pravdu,
Vedomosti maturantov a maturantov, nie sú na rovnakej úrovni a ani diplomy z VŠ. Všetci to vedia, aj minister, ale nič sa nerobí proti tomu, aby financovsanie školstva nebolo závislé od počtu žiakov.
Všetci chcú mať maturitu i Vš. Nič proti tomu nemám. Ale ak niekto je dis, on zmaturuje z akéhokoľvek jazyka výborne a ešte i jazyk študuje, nuž niekde sa musela stať chyba. Ak príde na SŠ žiak zo ZŠ so štvorkami od vrchu dole a on zmaturuje, k akému dôjdete záveru?
Podmienečné vylúčenie
Ešte sa vrátim k maturite - má preukázať vedomosti za 4 roky na SŠ. Ale podľa toho, ako som mala možnosť potom vidieť testy a ako mi kamarátka povedala, že v tých testoch ide o dokázanie, čo nevedia a nie vedia, že boli sporné odpovede, tak znovu sa vrátime k tomu známemu: ryba smrdí od hlavy
heeeej
janusha - proti hluku máme teraz hlukotlmiče